Středa 24. února 2021, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 24. února 2021 Matěj

Skon Ladislava Štaidla poodhalil zásadní podíl skladatelů na úspěchu interpretů.

2. 02. 2021 1:24:36
Ať už se díváme na minulý režim jakkoliv, neoddiskutovatelnou věcí je, že se kromě hudby vážné, exportovala do zahraničí i hudba popová. To je dneska zcela nepředstavitelné.

Za posledních 30 let se v zahraničí snad neuchytla jediná skladba současné pop music. Čím to je? Tak jako byla tehdy v politice totalita, tak v hudbě byla pro naše autory a interprety demokracie. (Samozřejmě nezamlčuji, že někteří autoři např. textař Petr Rada či zpěváci Marta Kubišová a ti co emigrovali, byli v době normalizace zakázaní). Proč byla pro ty, co mohli tvořit, zpívat a hrát demokracie? Na obyčejných rozhlasových stanicích se muselo hrát 75% domácí tvorby. Na VKV, to znamená na stanicích Vltava v ČR a Devín v SR, 50%

Aby bylo vysílání přitažlivé, protože prezentace zahraničních hitů byla velice omezená (z těch zahraničních muselo být ještě polovina z tzv. spřátelených zemí, to znamená provenience zemí socialistického tábora), tak se interpreti snažili, aby pro ně psali skladatelé, profíci. Nejlepší tým měl kolem sebe samozřejmě Karel Gott, vzhledem k tomu, že vystupoval i v zahraničí a to i v takovém, které poctivě platilo tantiémy (royalties) i skladatelům a textařům. Pro Karla Gotta psal Karel Svoboda, ale i Jaromír Klempíř (Cést la vie) a samozřejmě také L. Štaidl se svým bratrem, textařem Jiřím.

Zpěváci většinou věděli, že složit píseň, která bude mít úspěch u publika, to chce někoho, kdo to umí a kdo má pro hit tak zvaně čich, nadání od pána Boha. L. Štaidl napsal i další velké hity pro jiné interpety, např. Ivetu Bartošovou „Málo mě zná“. Samozřejmě, že byly výjimky. Ty nepracovali v týmech. Jiří Zmožek, génius co psal pro všechny interprety i pro sebe „Už mi lásko není dvacet let“. Petr Janda, který cokoliv napsal pro sebe a Olympic, tak to bylo super. Totéž v pozdější době Dalibor Janda, Peter Nagy a nebo Miro Žbirka, i když ty největší hity pro něj psal ze začátku Jánko Lehotský. Pro Elán psal člen skupiny Vašo Patejdl.

Pro Hanu Hegerovou psal hudbu Petr Hapka a texty Pavel Kopta (později Michal Horáček). Mimochodem, mé nejkrásnější časy z hudebního hlediska byly, když jsem hrál na klavír s doprovodem smyčcového kvarteta a mé skupiny nádherné chansony jako např. "Rozvod", na vystoupeních s paní Hanou ke konci sedmdesátých let.

Pro Hanu Zagorovou nejdříve její velký hit "Bludička Julie" napsal Václav Zahradník. A potom to byli Karel Vágner, Jindřich a Eduard Parmové. Ti psali i pro Petra Kotvalda a Stanislava Hložka.

Pokud zmiňuji H. Zagorovou nesmím zapomenout na skvělou hudební dílnu na severu Moravy, v Ostravě. Tam působil skvělý Ostravský rozhlasový orchestr a skupiny Flamingo, Ivoš Pavlík, geniální skladatel Jaroslav Wykrent z Přerova ("Lásko nezemřeš po přeslici") a zpěváci Marie Rottrová, Věra Špinarová, Petr Němec, Pavel Novák, taktéž z Přerova a celá plejáda dalších.

V další produkční skupině Františka Janečka Kroky, psali kromě šéfa i Zdeněk Barták s textařem Jaroslavem Machkem a samozřejmě Michal David.

Já jsem v mé produkční skupině Maximum psal pro Vítězslava Vávru většinou s texty Václava Honse (stále na vlnách éteru žijící "Citronová holka" či "Dívka z heřmánkové návsi") a Miroslava Černého, pro V. Vávru také psali Pavel Vaculík a Jaroslav Uhlíř s textařem Karlem Šípem. Mnohé tehdejší studentky si jistě vzpomenou na hit "Holky z gymplu". Později jsem připravoval repertoár pro Stanislava Procházku ml. ("Celá škola už to ví", "Maturitní léto") a Lucii Bílou ("Neposlušné tenisky", "To mi věř"...) a nakonec pro Jakuba Smolíka a další interprety. Pavel Vaculík s textařem Janem Krůtou zase psal pro Ivetu Bartošovou a Petra Sepéšiho ("Knoflíky lásky").

Jeden z nejgeniálnějších pop skladatelů Josef Kolín uspěl i v zahraničí. Ten psal pro různé interprety, např. s písní "Robinson" pro Jiřího Korna vyhrál festival v Irsku.

Další profesionální dílna byli bratří Ormové, kteří psali pro duo Hana a Dana, působící převelice úspěšně hlavně v Německu. Bratří Ormové odstartovali také kariéru Davida Kollera a skupiny Lucie písní "Šrouby do hlavy". Ta vznikla a byla hrána ještě za minulého režimu.

Nad námi všemi čnělo skladatelské duo Jiří Šlitr a Jiří Suchý, jejichž písně téměř zlidověly.

Texty tehdy byly o něčem. Skvělí textaři jako např. Zdeněk Borovec, Ivo Fischer (ten psal hlavně pro W. Matušku), Eduard Pergner s pseudonymem Boris Janíček (pro Jitku Zelenkovou), Zdeněk Rytíř, Eduard Krečmar, Petr Rada (autor textu Modlitba pro Martu, hudbu napsal Jindřich Brabec). A abych nezapomněl na velikány, skladatele Bohuslava Ondráčka a textaře Jana Schneidera ("Ó baby, baby", "Requiem"), skladatel Zdeněk Marat („Kde si včera byl“ Helena Vondráčková a Waldemar Matuška) a samozřejmě ti, o kterých už jsem psal před chvílí a nespočetná řada dalších. Zdeněk Merta psal Pro Petru Černockou a Petra Rezka, Pavel Roth a spousta rockových kapel Vitacit, Arakain, Citron (Láďa Křížek s naprosto fantastickým hlasem)....

Situace dnes je taková, že si interpeti píší hudbu sami. Někde je to textově i hudebně povedené jako např. Chinaski či Mirai a stávají se z toho hity. Nové české hudby se hraje velice málo, takže slavní interpreti ani nemají snahu hledat nosné písně, nebo si je objednávají u jiných zpěváků. Jenže skládání hitů je specifický talent, který se někdy nekryje s talentem pěveckým. Sem tam se najde něco, co je svěží. Teď jsem si všimnul velice dobré věci „Pro lásku mou“ v pořadu Česká dvanáctka, kterou složil a zpívá profesionální hasič Jurič Pařil. Navodilo mi to atmosféru poctivých rockových tancovaček a skupin Tublatanka či Argema... V této soutěži všechno nyní válcuje Ondřej Hejma se svým super textem a starým dobrým Žlutopsím bigbítem, "Evropanka Blanka" a nádherná je tam i vzpomínka Ondřeje Brzobohatého na Johna Lennona.

Na konci svého článku se vrátím k Láďovi Štaidlovi. Poslechl jsem si jeho neuvěřitelně silný hit "Oheň, voda, vítr ví" z televizní série "Zkoušky z dospělosti", kterou s obrovským nábojem zazpíval Dalibor Janda (kterému držím palce, ať se uzdraví). Ta mezihra na syntezátor je opravdu světová a připomíná ty největší hity Demise Rusose.

Takže, teď mluvím k vám, co máte srdce a cit pro vše krásné. „Oslaďte si kávu o trochu víc“, zapalte svíčku a pusťte si k tomu „Mží ti do vlasů“ a vzpomeňme na šlechtice mezi kapelníky, který měl ve svém orchestru ta největší esa, jako např. Rudolfa Rokla, Felixe Slováčka, Václava Týfu, ale i tehdy velmi mladého a výborného bubeníka Jana Žižku. Láďo, byl jsi velký umělec. Čest tvé památce.

Autor je předseda Rozumných (I když to tentokrát nebylo o politice. Ale nejsou písničky o něčem, které dělají lidem radost, také politika? Zvláště v době, která radostná rozhodně není.)

Autor: Petr Hannig | úterý 2.2.2021 1:24 | karma článku: 48.57 | přečteno: 16775x

Další články blogera

Petr Hannig

Kupujme v zájmu zdraví a života vakcínu z Ruska, když to nefunguje přes EU

Už bychom se konečně měli naučit to, že ideologie je vždy v příkrém rozporu se zájmy občanů. Když jde o život, tak se musí jednat. Historie nás učí: Vždy se ukázalo, že košile je pro každého bližší než kabát.

27.1.2021 v 12:05 | Karma článku: 48.66 | Přečteno: 10376 |

Petr Hannig

Zoufalá doba plodí zoufalé činy

Včera se udála za dlouhou dobu od doby, kdy Miroslav Macek uštědřil v Poslanecké sněmovně facku Davidu Rathovi, opět akce, která přiměla lidi dívat se na záznam z jednání PS Parlamentu ČR.

22.1.2021 v 13:40 | Karma článku: 48.22 | Přečteno: 8485 |

Petr Hannig

Budeme muset otočit kola dějin zpět

Někdy něco chceme, ale život nás vede úplně někam jinam. Překotný ryk za dobrou, lepší a ještě lepší budoucností nás vhodil do současného totálního zastavení. Musíme otočit kola dějin zpět.

10.12.2020 v 15:32 | Karma článku: 48.49 | Přečteno: 11323 |

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Alena Gajdůšková

I „dohodáři“ si zaslouží ochranu a pomoc

Kdo „odnesl“ jako první lockdowny a koronavirovou ekonomickou krizi? Samozřejmě ti, kdo neměli klasický zaměstnanecký poměr, ale dohody o pracovní činnosti nebo o provedení práce. Jejich ochrana byla v podstatě nulová.

23.2.2021 v 15:40 | Karma článku: 4.61 | Přečteno: 195 | Diskuse

Dalibor Uhlíř

Svět je v krizi, ekonomika skomírá. Je čas řešit kulturu…?

Kultura je pro identitu každého národa nesmírně důležitá. Nesmí zaniknout, nesmí být oslabena nebo umlčena tak, jak to bylo z jiných důvodů v minulosti. Je naší součástí a bez ní to už nebudeme my!

23.2.2021 v 10:00 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 376 | Diskuse

Kateřina Valachová

Školský testovací kolaps začal už v listopadu

Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.

23.2.2021 v 8:08 | Karma článku: 11.63 | Přečteno: 323 | Diskuse

Jan Dočekal

Best in Covid - to jako vážně?

Malý sumář mých osobních dojmů z celé slavné přes rok trvající pandemie a spousta souvisejících otázek.

22.2.2021 v 21:54 | Karma článku: 22.55 | Přečteno: 506 | Diskuse

Jan Vondrouš

Trochu neférová Přísaha

Tak se nám pan bývalý policejní kriminalista Šlachta rozhodl, že změní politické prostředí a díky své čestnosti a erudici se dá opětovně do služby státu v podobě politiky a tedy i kandidatury do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

22.2.2021 v 17:23 | Karma článku: 19.82 | Přečteno: 420 | Diskuse
Počet článků 218 Celková karma 48.48 Průměrná čtenost 8312

předseda politické strany

ROZUMNÍ - za spravedlnost a životní jistoty 

Absolvent 1. střední umělecko - průmyslové školy v Turnově obor umělecký kovář, 2. Konzervatoř v Praze obory varhany dirigování a skladba, 3. Hudební akademie múzických umění obor skladba.

kandidát na prezidenta ČR 2018

Mgr. Petr Hannig nová fb stránka (page)

Twitter - @petr_hannig

Petr Hannig FAN KLUB

www.rozumni.net

http://www.petrhannig-rozumni.cz/

http://www.facebook.com/budmehrdi/

http://www.facebook.com/Rozumni2017/

Mé motto: Je třeba naslouchat, nejenom mluvit,

ale nikdy se nevzdat

 

Najdete na iDNES.cz